11. okt. 2016

Årets græskar

De fire kæmper i forgrunden kommer fra planter som egentlig var i overskud og derfor blev sat lidt tilfældigt rundt om på kompostbunkerne. Kæmpesucces. De er så store at jeg nærmest ikke rigtig ved hvad jeg skal stille op med dem. Og det største er endda ikke med på fotoet. De fem grøn-orange øverst til højre er nøgenfrøede og det er dem som indlægget handler om.
Retzer Gold hedder de og de dyrkes for frøenes skyld. Kødet er ikke værd at spise.

En nem måde at åbne dem på er at putte dem i et indkøbsnet eller lignende og knalde dem for fuld kraft i fliserne.
Hm, noget af en overraskelse. Det første indeholdt kun to modne frø!

Så gik det lidt bedre med det næste.

En sigtefuld som blev skyllet og tørret let i ovnen.

Meget lækre på salat eller morgengrød.

Kan anbefales hvis man har masser af plads.

4 kommentarer:

Mathias Emil sagde ...

Uh! Kan du næsten nænne at skære hul på dem...
Her pynter de ude til langt ind i vinteren :-)
Vh Mathias

Havemama sagde ...

Smart måde at åbne et græskar på! Og sjovt tilmed. Det vil jeg gøre fremover:-)

Vild med have sagde ...

Hej Mathias Emil, ja jeg nænner godt at skære hul på dem. Men indtil det sker, pynter de og jeg nyder synet af dem.

Vild med have sagde ...

Hej Havemama. Det er meget smart, især når man som jeg er en liille smule klodset. Man slipper for at gå rundt med plaster på fingrene.